سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶

چرا بعضی از افراد در فصل تابستان احساس افسردگی می کنند ؟ در اینجا بعضی از این دلایل را به طور مختصر برایتان توضیح می دهیم.
اختلال عاطفی فصلی در تابستان : شما ممکن است درباره اختلال افسردگی فصلی چیزی شنیده باشید، دلیل به وجود آمدن این اختلال معمولا به علت کوتاه شدن روزها و سرد شدن هوا است. اما ده درصد افراد مبتلا به این اختلال به صورت معکوس برایشان اتفاق می افتد و آنها نشانه های افسردگی را در قصل تابستان و گرما تجربه می کنند. تحقیقات نشان داده اند که در کشورهایی که به خط استوا نزدیک هستند اختلال عاطفی فصلی تابستانه بیشتر از نوع زمستانه آن شیوع دارد.
چرا تغییرات فصلی باعث افسردگی می شوند؟
کارشناسان هنوز علت اصلی این عارضه را نمی دانند ولی معتقدند طولانی شدن روزها, افزایش گرما و رطوبت ممکن است در رخداد این اختلال نقش مهمی را بازی کنند. نشانه های اختصاصی اختلال افسردگی تابستانه اغلب عبارتند از, از دست دادن اشتها,مشکلات خواب, کاهش وزن و اضطراب.
اختلال در برنامه های فصل تابستان :
اگر قبلا افسردگی را تجربه کرده باشید باشید می دانید که داشتن یه روال مشخص راه حلی برای رفع کردن نشانه های بیماری است. اما در تابستان برنامه ها از حالت معمول و روال همیشگی خارج می شوند و این تغییرات می توانند استرس زا باشند. برای مثال اگر شما فرزندی در سن مدرسه داشته باشید حالا مجبورید هر روز به این فکر کنید که چگونه باید برنامه ای برای مشغول کردن آنها داشته باشید. یا اینکه اگر فرزند دانشجویی دارید حالا او در تابستان بعد از چندین ماه برمیگردد و شما را با کلی وسایل رو به رو می کند.تعطیلات میتوانند برنامه های شغلی , خواب و حتی عادت های غذایی را شما را تغییر دهند و همه ی این موارد ریسک شما را برای افسرده شدن در تابستان بالا می برند.
مشکلات مالی :
تابستان فصل پرخرجی است. فصل تعطیلات و مسافرت رفتن. و به غیر از اینها اگر والدین شاغلی باشید باید به فکر پرکردن وقت فرزندانتان با برنامه های متنوع و یا گرفتن پرستار برای مراقب کردن کردن از آنها و خیلی چیزهای دیگر باشید که همه ی شان هزینه های زیادی را به بار می اورند. این فشارهای مالی در فصل تابستان یکی دیگر از مواردی است که افراد را به سمت افسردگی می برد.
گرما :
بیشتر افراد از فصل تابستان و گرمای آن لذت زیادی می برند و دوست دارند زیر آفتاب کنار ساحل ها و استخرها وقت خود را بگذرانند. اما برای افرادی که گرما را دوست دارند ,این فصل می تواند به شدت عذاب آور باشد. با این شرایط ممکن است شما مجبور شوید اخر هفته های خود را در داخل اتاقتان زیر باد کولر بگذرانید یا اینکه به خاطر رطوبت پیاده روی ها و خیلی برنامه های تفریحی دیگرتان را کنسل کنید. و همه ی این تغییرات از دیگر عوامل افسردگی در فصل تابستان است.
چگونه با افسردگی تابستانه مقابله کنیم ؟
کمک بگیرید: با یک متخصص مثل روانپزشک, روانشناس و … دربارهی وضعیت خود حرف بزنید و اجازه بدهید تا بهترین راه حل ها برای کم کردن نشانه های افسردگی را به شما بگویند.
برنامه ریزی داشته باشید : یکی از خوبی ها و نکات مثبت افسردگی فصلی این است که شما می دانید کی شروع می شود. اگر در فصل بهار حال خوبی دارید پس تمام برنامه هایی را که در مواقع دیگر زندگی تان دارید و در تابستان مختل می شود را بنویسید و ببنید چه چیزی بیشتر حال شما را بد می کند. اگر برنامه ریزی داشته باشید می توانید کنترل بیشتری روی زندگی تان داشته باشید و از آشفتگی های فصل تابستان جلوگیری کنید.
خواب: مسافرت, تفریحات شبانه همه میتوانند باعث کمبود خواب شما شوند و شما را بیشتر از حد معمول بیدار نگه می دارند. توجه داشته باشید که این کم خوابی ها یکی از دلایل آمدن نشانه های افسردگی است. پس برنامه خواب منظمی داشته باشید.
ورزش و رژیم های بیش از حد نداشته باشید : ورزش زیاد و تلاش برای لاغری با برنامه های فشرده باعث بالا رفتن استرس و اضطراب می شود. پس در برنامه های سبک و منظم ورزش کنید و از آوردن فشار زیادی جدا خودداری کنید.
از خودتان مراقبت کنید: اگر در فصل تابستان میزبان فامیل ها هستید و یا برنامه هایی دارید که باعث یاد آوری خاطرات گذشته و ناراحت کننده برای شما می شود, این مهمانی ها را کنسل کنید و یا افرادی دیگری را برای مهمانی و میزبان شدن انتخاب کنید.
در مورد داروهای مصرفی با دکترتان صحبت کنید : اگر برای درمان افسردگی از دارو استفاده می کنید واحساس می کنید هر سال این افسردگی شدیدتر بروز می کند با دکترتان درباره ی دوز مصرفی داروها صحبت کنید.