سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶

معاون آموزشی وزارت بهداشت از دستاوردهای عمده بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت نتایج این بسته ها در دانشگاههای علوم پزشکی مشهود است و جهش خوبی در دانشگاهها ایجاد شده است.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه هجدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری که در روز پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 برگزار شد از دستاوردهای مهم بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: در کنار این دستاوردها هریک از دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز با حرکت در مسیر تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ثمراتی را داشته اند که نتیجه همکاری تک تک مسئولین در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور بوده است.

دکتر لاریجانی کسب مرجعیت علمی را از اهداف مهم بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: در این زمینه مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی به عنوان حافظه سازمانی حوزه آموزش تشکیل شده و در همین مدت کوتاهی که از راه اندازی این مرکز می گذرد در اولین فراخوان مرکز بیش از 500 طرح پژوهشی در حوزه آموزش علوم پزشکی و خصوصا بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به این مرکز ارسال شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت شناسایی و ساماندهی و همچنین تدوین کتب مرجع در حیطه های علمی مختلف را یکی از اقدامات موثر در تسریع حرکت حوزه علوم پزشکی به سمت مرجعیت علمی ذکر کرد و اشاره کرد: در این راستا کمیسیون ارزیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی در حوزه معاونت آموزشی تشکیل شده و آثار بسیاری نیز از دانشگاهها ارسال گردیده که در این کمیسیون در دست بررسی است.

وی همچنین به تدوین کتب مرجع دندانپزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: این مهم با همت جمعی از اساتید و اعضای بورد تخصصی انجام شده و در جشنواره قبلی نیز از این کتب رونمایی شد.

دکتر لاریجانی به مطالعات انجام شده در زمینه حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و افزود: به زودی نتایج این مطالعات در چند دانشگاه کشور به صورت پایلوت اجرایی می شود و هدف این است که روح کارآفرینی و نوآوری را در دانشگاههای علوم پزشکی و دانش آموختگان این دانشگاهها ارتقا دهیم و نهادینه سازیم.

وی تاکید کرد: دانشگاهها باید با راه اندازی شرکت های دانش بنیان وارد بازار شوند و توانایی تبدیل دانش به ثروت را داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه حوزه آموزش می بایست پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه باشد و تربیت نیروی انسانی باید برمبنای نیازهای واقعی کشور صورت گیرد گفت: باتوجه به الگوی ارائه خدمات در کشور و با همکاری بخش های مختلف نظام سلامت این نیازها در حال رصد هستند و در این راستا نقشه توسعه علمی مناطق آمایشی کشور نیز در دست طراحی است. در واقع در این نقشه ها نیاز هر منطقه تا 10 سال آینده به نیروی انسانی مشخص می شود و از طریق برنامه ریزی در جنبه های مختلف این نیروها تامین می گردد. در این برنامه تاکید بر جذب نیروهای بومی و ماندگار در مناطق آمایشی مختلف کشور است.

دکتر لاریجانی بر لزوم ارتقای مهارت شاغلین حوزه سلامت کشور در جهت پاسخگویی به نیازهایی که در این حوزه ایجاد می شود تاکید کرد و افزود: آموزش های مهارتی و حرفه ای این گروه از شاغلین راهکار ارتقای این مهارت ها است و در این راستا مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای راه اندازی شده که این مرکز متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور آموزش های مهارتی و حرفه ای بر عهده خواهد داشت.

وی بازنگری کوریکولوم های آموزشی باتوجه به نیازهای آموزشی جدید نظام سلامت و توسعه علوم بین رشته ای را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت برای توسعه آموزش در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه ذکر کرد و بیان داشت: تصویب سند آمایش سرزمینی و تشکیل کلان مناطق آمایشی کشور بستری مناسب برای اجرای تمامی این برنامه ها در سطح کشور بود و خوشبختانه با تعامل خوبی که بین دانشگاههای مناطق برقرار گردید امروز شاهد تحولات چشمگیری در آموزش علوم پزشکی در دانشگاهها هستیم.