FA - EN

proposal
کارگاه پژوهشی "پروپزال نویسی 1" مورخ نهم آبان ماه، با تدریس دکتر منیره دهری (عضو هیات علمی گروه علوم تغذیه) و با همکاری معاونت پژوهشی و مرکز آموزش مهارتی،  درعلوم پزشکی وارستگان برگزار شد.
از آن رو که توجه و اهتمام به امر پژوهش و تحقیق یکی از مهمترین و اساسی ترین ارکان در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی  و آموزشی محسوب می شود، در همین راستا، یکی از موثرترین گام ها  در این زمینه، ایجاد زمینه های مساعد و تشویق و ترغیب دانشجویان مستعد است و همچنین با  توجه به اینکه در رشته هایی که ارائه پایان نامه تحقیقاتی، از دروس دوره تحصیلی محسوب می شود، لازم است تا دانشجویان با اصول پروپزال نویسی و روش های تحقیق آشنایی کامل پیدا کنند،  به گونه ای که پایان نامه قابلیت دفاع را دارا باشد.
در همین راستا مرکز آموزش مهارتی علوم پزشکی وارستگان و به همت حوزه معاونت پژوهشی این مرکز، اقدام به برگزاری کارگاه پروپزال نویسی نمود.
در این کارگاه موضوعاتی پیرامون هرچه بهتر نوشته شدن پروپزوال عنوان شد که به خلاصه ای از آن اشاره می کنیم.


اجزا تشکیل دهنده پروپزال:

  1. عنوان: عنوان تحقيق به فراخور نوع تحقيق ( بنيادي ، كاربردي و ... ) بايد در عين خلاصه بودن دقيقاً بيان نمايد كه در حين تحقيق چه متغيير هايي بررسي خواهد شد.
  2.  ضرورت و اهميت تحقيق: پژوهشگر تحقيقي را انتخاب مي كند كه ماه ها برآن وقت صرف خواهد نمود لذا بايد به موضوع انتخابي خود علاقه مند باشد. همچنين مواردي چون بديع بودن ، پژوهش پذير بودن ، اهميت و اولويت ، توانايي پژوهشگر ، تامين منابع مادي و اطلاعاتي ، به صرفه بودن و ... را بايد توجه نمايد .
  3. طرح مساله: پژوهشگر در اين قسمت بايد بكوشد سئوالهاي وسوسه انگيز بسوي تحقيق جذب كند و ذهن مخاطب را از امور بديهي و هميشگي دور سازد وچالشي در ذهن او پديد آورد.
  4.  شناسايي و بيان مساله: در اين مرحله پژوهشگر زمينه اي را به تصوير مي كشد كه در آن مساله رخ داده است همچنين در اين مرحله ويژگي هاي مساله ، گستردگي و علل احتمالي بروز آن نيز شناسايي مي گردد .
  5. اهداف تحقيق: در اجراي پژوهش هاي علمي پس از بيان مساله تحقيق، پژوهشگر قصد خود را به صورت عملياتي كه از طريق مشاهده هاي عيني قابل دستيابي است بيان مي كند.
  6.  سئوالات تحقيق: مساله ي تحقيق مي تواند در مطالعات كيفي و كمي بصورت سئوال بيان شود و غالباً شكل سئوالي بيان مساله ارجح است چرا كه ساده و گويا است و پژوهشگر را به سمت پاسخح دادن به اين سئوالات سوق مي دهد.
  7.  فرضيات تحقيق: فرضيات تحقيق حدس و گمان هاي خردمندانه اي است كه پژوهشگر در مورد روابط دو يا چند متغيير تحقيق خود دارد . فرضيات تحقيق بايد بصورت خبري بيان شود و نشان دهنده نتايج مورد انتظار از تحقيق باشد.
  8.  پيشينه تحقيق: بطور كلي مي توان گفت پيشينه تحقيق نقد و بررسي دانش و اطلاعات موجود درباره موضوع تحقيق مورد نظر است . اگر اين نقد و بررسي درست انجام شود به بيان مساله كمك شاياني خواهد نمود.
  9. روش تحقيق: انتخاب روش متناسب با نوع تحقیق
  10. ابزار اندازه گيري تحقيق: الف – پرسشنامه ب- مصاحبه ج- مشاهده و ...
  11.  جامعه آماري: يك جامعه آماري عبارت است از مجموعه اي از افراد يا واحدها كه داراي حداقل يك صفت مشترك باشند. بطور معمول در هر تحقيقي جامعه مورد بررسي يك جامعه ي آماري مي باشد كه پژوهشگر مايل است درباره صفت (صفت ها) متغيير واحدهاي آن با مطالعه بپردازد.
  12.  حجم نمونه: به منظور گردآوري داده هاي مورد نياز درباره افراد جامعه مي توان يكي از روش هاي زير بكار برد :
  13.  سرشماري 2- نمونه گيري
  14.  تجزيه و تحليل داده ها: به طور كلي داده ها نمايانگري از واقعيت ها، مفاهيم، يا دستورالعمل ها مي باشند. چنانچه داده ها به صورت واژه به توصيف واقعيت ها بپردازد آن ها را داده هاي كيفي و چنانچه داده ها به صورت عدد و رقم باشد آن ها را داده هاي كمي گويند .
  15.  شرح چارچوبهاي نظري تحقيق: ضروريست پژوهشگر نظريه دانشمندان و پژوهشگران را كه متناسب با موضوع تحقيق است در طرح تحقيق بيان نمايد و تا پايان تحقيق خود در چارچوب و قالب نظريه قدم بردارد .
  16.  بودجه وخدمات: در اين قسمت پژوهشگر با توجه به تعداد پرسنل، نوع مسئوليت هريك، كل ساعات كار و ميزان ساعات كار نيروي انساني براي اجراي طرح ، تداركات ، وسايل و تجهيزات مورد نياز را مشخص كرده و بر اين اساس هزينه طرح را برآورد مي كند سپس آن را به صورت طرح پيشنهادي براي درخواست اعتبار پژوهشي به سازمان تامين كننده اعتبار ارائه مي دهد.
  17.  فهرست منابع و ماخذ تحقيق: همچنين كليه منابعي كه در تهيه طرح پيشنهادي(Proposal) مورد استفاده قرار گرفته من جمله كتب ، طرح هاي پژوهشي ، پايان نامه هاي دانشجويي ، مقالات ، مجلات و گزارش هاي علمي و ... در انتها فهرست گردد.

نکات طلایی که در نوشتن پروپزال باید رعایت کرد:

  • عدم شروع پروپزال با موضوع
  • روشن و ساده بودن موضوع
  • دقت در جمله بندی عنوان موضوع
  • حذف کردن کلمات اضافی از عنوان موضوع
  • خبری نوشتن موضوع و پرهیز از علائم اختصاری
  • انتخاب مناسب ترین، عملی ترین، علمی ترین و هم خوان ترین روش برای موضوع
  • بخش بندی پروپزال و مشخص بودن مرز بین عنوان ها
  • مشورت با یک مترجم و شخص مسلط به انگلیسی در نوشتن پروپزال های انگلیسی
  • به کارگیری تمام تلاش و دانش در نوشتن پروپزال و جدی گرفتن آن با توجه به اینکه سنجش علمی دانشجو بر مبنای پروپزال نوشته شده صورت میگیرد.

لازم به ذکر است که، قسمت دوم کارگاه فوق که شامل مباحث تکمیلی می باشد در ماه جاری  برگزار خواهد شد.
لازم به یادآوری است که کارگاه های در نظر گرفته شده در حوزه پژوهش در نیمسال تحصیلی 98-97 به ترتیب و به شرح ذیل می باشد و در پایان به دانشجویانی که در تمام کارگاه های ذکر شده شرکت کرده باشند، گواهی حضور ارائه می شود.
  • کارگاه سرچ پیشرفته
  • کارگاه پروپزال نویسی 1
  • کارگاه پروپزال نویسی 2
  • کارگاه مقاله نویسی
  • کارگاه رفرنس نویسی