FA - EN

healthyFood
گروه تغذیه علوم پزشکی وارستگان با هدف آموزش تغذیه سالم و افزایش سلامت کودکان و نوجوانان ، آغاز به ارایه آموزش های عمومی در خصوص اهمیت تغذیه سالم در میان دانش آموزان نمود.
به گزارش مفدا وارستگان، دانشجویان علوم تغذیه علوم پزشکی وارستگان در خصوص اهمیت مصرف میان وعده های غذایی سالم  و نقش تغذیه در بهبود یادگیری و حافظه در مدارس ابتدایی و متوسطه اول "ساره، طلائیه، نور و فردوسی مشهد"  به آموزش پرداختند.
در این آموزش ها از شیوه های مختلفی مانند  آموزش از طریق بروشور آموزشی، بازی ، پازل تغذیه سالم، نمایش انیمیشن و قصه خوانی استفاده شد.
دوران مدرسه و تحصیل یکی از حساس ترین دوران های زندگی فرد و تعیین کننده سرنوشت او می باشد، تغذیه مناسب دانش آموزان در این دوران بر تکامل مغزی و جسمی آن ها موثر است و می تواند در تعیین قد و وزن، مهارت ها و بهره هوشی آن ها در آینده موثر باشد، دانش آموزان در دو گروه سنی 6 تا 12 سال و 112 تا 18سال طبقه بندی می شوند که هر کدام رشد متفاوت و  نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند.
دانش آموزان مقطع ابتدایی  در دوران رشد آهسته  قرار دارند . با شروع سال اول ابتدایی بازگشت توده چربی در آن ها اتفاق می افتد و اشتهای آن ها نسبت به دوران پیش دبستانی افزایش می یابد. این تغییرات در دو جنس مشابه است و به همین علت دختران و پسران ابتدایی دارای  ترکیب بدنی  و ظاهری مشابه هم هستند. محیط خانوادگی، گرایش های اجتماعی، پیام های رسانه ای، همسالان و بیماری در این دوران بر دریافت های غذایی موثر هستند. 
گروه دوم دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم هستند، این دانش آموزان الگوی رشد و تکامل سریع  در جنبه های جسمی و روانی را  تجربه می کنند، اغلب این دانش آموزان تمایل به مصرف غذاهای خارج از خانه به ویژه فست فود ها را در کنار دوستان خود دارند و غذا به عنوان ابزاری برای نمایش استقلال  در آن ها به حساب می آید. تفاوت های ظاهری دو جنس در این دوران نمودار می شود ودرصد چربی بدن در دختران  نسبت به پسران  افزایش می یابد.
نیازهای غذایی دانش آموزان با توجه به قد، ترکیب بدن، بلوغ و سطح فعالیت فیزیکی آنها متفاوت است . یک  رژیم غذایی متعادل و متنوع  در همه دانش آموزان پیشنهاد می شود. نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، گوشت و حبوبات و مغزها، شیر و لبنیات از گروه های اصلی غذایی هستند که باید به طور روزانه در برنامه غذایی دانش آموزان قرار بگیرد. توصیه های زیر برای افزایش یادگیری و حافظه در دانش آموزان مطرح می شود:
  1. رفع سوءتغذیه و دریافت کافی مواد مغذی در دانش آموزان  با افزایش پاسخ دهی و کنجکاوی همراه خواهد بود.  
  2. رفع فقرآهن و کم خونی با افزایش تمرکز و بهبود توانایی حل مساله همراه می باشد.
  3. مصرف صبحانه و میان وعده های سالم  از طریق جلوگیری از افت قندخون و بهبود عملکرد مغز در این زمینه موثر است.
  4. مصرف ماهی و منابع دریایی با تامین منبع امگا3و فسفر در بهبود حافظه موثر است.
  5. دریافت منابع آنتی اکسیدان از طریق مصرف سبزی و میوه و مغزها به سلامت سلول های مغزی کمک می کند.
  6. کاهش مصرف طعم دهنده ها، شکر، غذاهای حاوی رنگ های مصنوعی مانند پاستیل و نوشابه موجب  افزایش توجه و تمرکز در دانش آموزان می شود.
  7.  ورزش  کردن در دانش آموزان با کاهش التهاب، افزایش سطح هورمون رشد، رشد رگ های جدید در مغز و افزایش طول عمر سلول های مغزهمراه است و موجب کاهش اضطراب و استرس ، بهبود وضعیت خواب و بهبود یادگیری دانش آموزان می شود