En

امروز یکشنبه, 08 اسفند 1395

معرفی رشته

آخرین به روز رسانی یکشنبه, 09 خرداد 1395 13:37 |

 

نام و تعریف رشته:


 

کارشناسی پیوسته علوم تغذیه  (Nutrition science (B.Sc   

رشته‏ علوم تغذیه شاخه‏ای از علوم زیستی است که آمیزه‌‏ای از علم و هنر است که در آن کارشناس تغذیه طی شناخت مسائل تغذیه‏‌ای و علل مؤثر آن از طریق ارتقاء پایدار و برابر در سیستم غذا و تغذیه خدمات پژوهشی، آموزشی، مراقبت تغذیه‌‏ای و مشاوره‏‌ای را برنامه‏ریزی و اجرا می‏‌کند. این رشته شامل تعدادی فعالیت‌‏های جامع مشارکتی است که نیاز به دانش عمیق فیزیولوژی، جنبه‏‌های زیست پزشکی، تعدادی فعالیت‌‏های جامع مشارکتی است که نیاز به دانش عمیق فیزیولوژی، جنبه‌های زیست پزشکی، متابولیسم غذا و مواد مغذی و آگاهی از نقش عوامل فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی در انتخاب، دسترسی، مصرف غذا و اپیدمیولوژی بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه و راه‌‏های مقابله به آن‏‌ها دارد و بدین‏وسیله به درمان مؤثر کمک کرده و موجب ارتقاء سلامتی و فرهنگ تغذیهای جامعه می‏گردد.

 

تاریخچه رشته و پیشرفت‌های جدید:


 

الف) در دنیا: تا قبل از زمان لاوازیه (پدر علم تغذیه) مردم از منابع طبیعی تغذیه می‌کردند و بیشتر اطلاعات این دوره متکی به دانشمندان اسلامی است و این دوره به‌عنوان عصر طبیعی نامیده می‏‌شود. در اواخر قرن 18 لاوازیه به روش‌‏های شیمیایی کربوهیدرات، پروتئین و چربی را در غذاها شناسایی نمود و از سال 1750 ویتامین C و درمان اسکوربوت با آب لیمو و در سال 50ـ1830 درمان راشیتیسم با کره و روغن حیوانی مورد شناسایی قرار گرفت و سپس سوء تغذیه پروتئین ـ انرژی (PEM) و ارتباط آن با بیماری‏‌ها و مرگ و میر به ویژه در جنگ‌‏های جهانی و شرایط قحطی شناخته شد و همچنین نقش ریزمغذی‏‌ها در تغذیه انسانی مشخص گردید. از سال 1950 به بعد با مطالعه سلولی و مولکولی متابولیسم تغذیه و نیازهای تغذیه‏‌ای شناسایی شد و همچنین مسائل مرتبط با تغذیه یعنی ایمنی غذا، صنایع غذایی، برچسب‏ گذاری مقادیر توصیه شده روزانه (RDA)، استانداردهای غذایی و تغذیه‌ای مطرح گردید و علاوه بر بیولوژی سلولی و مولکولی نقش عوامل مختلف مربوط به غذا و تغذیه یعنی کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... گسترش یافت و منجر به ایجاد تخصص‌‏های مختلف در رشته تغذیه در مقاطع مختلف گردید. امروزه با فرضیه تنظیم تغذیه جنینی و ارتباط آن با بروز بیماری‏‌ها در سال‏‌های بعد و نیز رابطه تغذیه با بروز بیماری‌‏های مزمن و تجلیل برنده که امروزه بالاترین علت مرگ و میر و ناتوانی‌های انسانی در دنیا محسوب می‌شوند مورد بحث و تحقیق است.

 

ب) در ایران: آموزشگاه عالی تغذیه وابسته به انستیتو خواروبار و تغذیه ایران در سال 1340 شروع به کار نمود و اولین گروه فارغ ‏التحصیلان کارشناسی علوم تغذیه در سال 1344 وارد بازار کار شدند. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی از آن سال تا کنون ادامه داشته است.

مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته علوم تغذیه در سال 1351 برای نخستین بار راه ‏اندازی شد و مقطع دکتری (Ph.D) از سال 1374 اقدام به پذیرش دانشجو نمود.

 

فلسفه برنامه کارشناسی تغذیه:


 

ما باور داریم غذای مناسب (کمیت و کیفیت کافی) حق اساسی آحاد جامعه است. این باور زمانی عینیت پیدا می‌کند که دریافت با شرایط فیزیولوژیکی، پاتوفیزیولوژی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه منطبق باشد. کارشناس تغذیه مسئول است که خدمات مراقبت‏‌های تغذیه‏‌ای را برای کلیه افراد جامعه بدون تبعیض، ارائه دهد. برای این منظور باید کارشناسانی تربیت کنیم که مهارت‏‌های حرفه‏‌ای و اعتقادی منطبق با فلسفه مذکور را برای ارائه در سطحی ملی و بین‏ المللی دارا باشند. کارشناس تغذیه زمانی قابلیت ارائه خدمات در چنین سطحی را دارا خواهد بود که مهارت‏‌های متناسب با جامعه در حال تغییر و پیچیده امروز جهانی را داشته باشد. هدف از تربیت کارشناس تغذیه، پرورش افرادی با مهارت‏‌های حرفه‏‌ای، ارتباطی مناسب برای درمان، پیشگیری از مسائل تغذیه‏‌ای و ارتقاء وضعیت تغذیه‌‏ای فرد و جامعه با دیدگاه کل‏نگر (Holistic) و جامعه‏‌نگر (Community Oriented) می‌باشد. ما بر این باوریم که متخصصین آموزش دهنده در این رشته توجه به مبانی الهی و دین و ارزش‌‏های آن، کرامت و رشد و تعالی انسان و همچنین فرهنگ غنی ملی و اسلامی را در چارچوب برنامه ‏ریزی‏‌های خود قرار داده، رعایت آن را از وظایف حرفه‌‏ای خود می‏‌دانند و در این راستا ارائه خدمات آموزشی ـ پژوهشی ـ تغذیه‌‏ای با تأکید بر ارزش‌‏های اخلاقی انسان و اسلام صورت می‏‌گیرد.