FA - EN

مقابله روانشناختی با شیوع ویروس کرونا

اول از همه باید بدانید این طبیعی است که احساس کنید غمگینید، استرس دارید، گیج شده اید، می ترسید و یا حتی عصبانی هستید. این احساسات را باید قبول کنید اما سعی کنید رفتارتان تحت تاثیر قرار نگیرد. مثلا به سمت داروخانه ها یورش نبرید و از اینکه ماسک ندارید نترسید. صحبت با افرادی که به آنها اعتماد دارید می تواند  به شما کمک کند. با دوستان و خانواده تان تماس بگیرید، البته بهتر است همه را حضوری نبینیم و کمی هم از تکنولوژی این روزها بیشتر استفاده کنیم و از اپ های مختلف برای برقرار تماس های تصویری استفاده کنیم.

-اگر باید در خانه بمانید ، سبک زندگی تان سالم را نگه دارید،  از جمله رژیم غذایی مناسب ، خواب ، ورزش و تماسهای با عزیزان در خانه و از طریق ایمیل و تلفنی باخانواده و دوستان دیگرتان.

-اینکه احساساتان شما را گیر رانداخته اند کاملا قابل درک است اما بیایید واقع بین باشیم و برای مقابله با آنها از سیگار ، الکل یا سایر مواد استفاده نکنیم. استفاده از الکل و دخانیات به سیستم ایمنی بدن شما صدمه می زنید، درست همان چیزی که این روزها خیلی به آن نیاز دارید.

-اگر احساس می کنید استرس شما را از پا در آورده است، با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید. یک برنامه برای خودتان مشخص کنید که اگر نیاز به کمک حرفه ای پیدا کردید چه اقداماتی انجام دهید.  شماره چند متخصص خوب در زمینه ی اضطراب را پیدا کنید و گاها نیز از مشاوره های آنلاین استفاده کنید.

-واقعیت ها را جستجو کنید، دنبال اطلاعات دقیقی باشید که به شماکمک می‏کنند ریسک های کمتری  بکنید و  اقدامات احتیاطی معقولی را پیش بگیرید. منابع اطلاعاتی شما خیلی مهم هستند خبرهای زرد روحیه تان را هم زرد می کنند، وب سایت سازمان بهداشت جهانی WHO یکی از همین منابع است.

-کم کردن زمانی در شبکه های اجتماعی هستید باعث می شود تا نگرانی و اصطراب کمتری را تجربه کنید. مدت زمانی را که با اعای خانواده نشسته اید و فقط در مورد بیماری صحبت میکنید یک دورهمی آرامش بخش را به یک مرکز استرس بزرگ تبدیل کرده اید.

-تجربه، از قدیم شنیده ایم تجربه ها بهترین درس های زندگی ما هستند، البته که ما توقع نداریم در ارتباط با ویروس کرونا تجربه داشته باشید بلکه ببینید تجربه شما در مقابله با سایر اضطراب هایتان چطور بوده است؟ چطور با استرس های قبلی زندگی خودتان کنار آمده بودید؟ از همان روش های قدیمی برای آرام نگه داشتن خود و خانواده تان استفاده کنید.

پیشگیری و مراقبت های بهداشتی به همراه آرامش روان بهترین روش های مقابله ای شما برای این روزهایر استرس هستند.