پرستاری

برنامه استراتژیک و عملیاتی گروه پرستاری

ماموریت

گروه پرستاری به تربیت دانشجویان اخلاق‌مدار، دانش‌محور و بامهارتی می پردازد که بتوانند در راستای حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی فرد، خانواده و جامعه، نقش های مراقبت دهنده، تصمیم گیرنده، حامی و مدافع بیمار، مدیر و هماهنگ کننده، ایجاد کننده ارتباط، آموزش دهنده، توانبخش و تسلی دهنده را به خوبی ایفا کنند. در ادامه با برنامه استراتژیک و عملیاتی گروه پرستاری آشنا خواهیم شد.

چشم انداز

گروه پرستاری در افق چشم انداز 5 ساله (1408-1403)، پیشرو در آموزش‌های مهارت‌محور پرستاری، پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی، موفق در اجرای برنامه‌های سلامت جامعه‌محور، اثرگذار در پیشرفت حرفه‌ای دانش‌آموختگان، و مشاور معتبر برای سیاست‌گذاری‌های سلامت در کلان منطقه 9 و کشور خواهد بود.

ارزش‌ها

• ایجاد انگیزه برای یادگیری مستمر و توسعه حرفه ای در دانشجویان و دانش آموختگان
• ارائه آموزش های نظری و عملی جامع، با کیفیت و مبتنی بر شواهد علمی
• داشتن روحیه کار تیمی در فعالیت های بین گروهی و درون گروهی
• تلاش جهت ایجاد محیط شاد و بانشاط آموزشی با حفظ کیفیت
• برخورد عادلانه با دانشجویان و احترام به کرامت انسانی آن‌ها
• داشتن صداقت و شفافیت در کلیه فعالیت‌های گروه
• پایبندی به اصول اخلاقی و ارزش‌های حرفه‌ای
• رعایت نظم و انضباط کاری

هدف‌ها

هدف 1) بهبود کیفیت آموزش
هدف 2) ارتقاء دانش و مهارت‌های کاربردی دانشجویان
هدف 3) افزایش رضایت‌ و انگیزه دانشجویان
هدف 4) ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه
هدف 5) ارتقای فعالیت‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و کارآفرینی استادان و دانشجویان

استراتژی‌ها

هدف 1) بهبود کیفیت آموزش
استراتژی 1-1) بهره گیری از فناوری‌ها و روش‌های نوین آموزشی
استراتژی 1-2) کاربردی سازی سرفصل‌ها و محتواهای آموزشی
استراتژی 1-3) جذب و توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید مدعو

هدف 2) ارتقاء دانش و مهارت‌های کاربردی دانشجویان
استراتژی 2-1) تقویت دانش و مهارت‌های پرستاری دانشجویان
استراتژی 2-2) تقویت مهارت‌های فردی، شغلی و مدیریتی دانشجویان

هدف 3) افزایش رضایت‌ و انگیزه دانشجویان
استراتژی 3-1) ایجاد انگیزه و رضایت در دانشجویان
استراتژی 3-2) رصد و پیگیری وضعیت تحصیلی و روانی دانشجویان و انجام مداخلات لازم

هدف 4) ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه
استراتژی 4-1) همکاری علمی با وزارت بهداشت، دانشگاه ها، دانشکده ها و گروه های پرستاری
استراتژی 4-2) توانمندسازی پرستاران و ارتقای جایگاه حرفه ای پرستاری در کشور
استراتژی 4-3) مشارکت فعال در برنامه های ارتقای سلامت جامعه و ارائه خدمات داوطلبانه
استراتژی 4-4) انجام فعالیت های رسانه ای در حوزه پرستاری

هدف 5) ارتقای فعالیت‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و کارآفرینی استادان و دانشجویان
استراتژی 1-5) حمایت از فعالیت های پژوهشی استادان و دانشجویان
استراتژی 2-5) حمایت از فعالیت های فناوری، نوآوری و کارآفرینی استادان و دانشجویان

برنامه عملیاتی

هدف 1) بهبود کیفیت آموزش
استراتژی 1-1) بهره گیری از فناوری‌ها و روش‌های نوین آموزشی
• بهره گیری از روش های نوین بازی‌وارسازی، آموزش معکوس، منتورینگ، مربیگری، شبیه‌ساز آموزشی، یادگیری خرد، چندرسانه‌ای، یادگیری تیمی، آموزش پروژه محور، ایفای نقش و … در آموزش
• بهره گیری از راهبردهای آموزشی بیمارستانی، جامعه نگر، کل گرا، مبتنی بر موضوع، مبتنی بر مساله، مبتنی بر وظایف، مبتنی بر شایستگی، مبتنی بر شواهد و مبتنی بر ارائه خدمات
• بهره گیری از آموزش ترکیبی (حضوری و الکترونیکی)
• راه اندازی و تقویت کارگاه مهارت های بالینی و آزمایشگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
استراتژی 1-2) کاربردی سازی سرفصل‌ها و محتواهای آموزشی
• به روز رسانی مستمر کوریکولوم درسی بر اساس نیازهای روز جامعه و مطابق با استانداردهای بین المللی
• دعوت از متخصصین اجرایی جهت بیان تجربیات در کلاس‌های درسی مرتبط
استراتژی 1-3) جذب و توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید مدعو
• جذب اعضای هیات علمی و اساتید مدعو نوآور و ترجیحا دارای تجربه کار عملی پرستاری
• برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توانمندسازی اعضای هیات علمی و اساتید مدعو از جمله روش تدریس، فناوری‌های نوین آموزشی، ارتباط موثر با دانشجو، نحوه مواجهه با نسل Z و … با مشارکت EDC
• ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی و اساتید مدعو و برگزاری جلسات بازخورد جهت بهبود عملکرد

هدف 2) ارتقاء دانش و مهارت‌های کاربردی دانشجویان
استراتژی 2-1) تقویت دانش و مهارت‌های پرستاری دانشجویان
• آموزش مهارت مراقبت از مددجویان در رده‌های مختلف (مادر و نوزاد، کودک و نوجوان، بزرگسال و سالمند، خانواده، جامعه)
• آموزش مهارت مراقبت پرستاری در بخش های مراقبت ویژه قلبی، تنفسی و کلیوی، احیای قلبی و ریوی و اورژانس
• آموزش نحوه استفاده ماهرانه از تجهیزات و وسائل پزشکی
• آموزش پذیرش، ترخیص، گرفتن شرح حال و پیگیری نتایج مداخلات انجام شده
• آموزش آماده سازی جسمی و روانی بیماران جهت اقدامات درمانی، مدیریت دارویی و مراقبت از درد و بی قراری بیمار
• آموزش کنترل عفونت، مدیریت زخم و امنیت و ایمنی بیمار
• آموزش اصول تعامل و ارتباط موثر با مددجو و خانواده
• آموزش اصول اخلاق حرفه ای پرستاری
• پرورش توانایی تحلیل موقعیت های پیچیده بالینی و اتخاذ تصمیمات مناسب در شرایط مختلف
• آموزش مهارت گزارش نویسی مبتنی بر فرایند پرستاری
• آموزش زبان تخصصی و اصطلاحات پزشکی
• پرورش مهارت مشاوره و آموزش به مددجو و خانواده
استراتژی 2-2) تقویت مهارت‌های فردی، شغلی و مدیریتی دانشجویان
• آموزش مهارت‌های‌ فن بیان، ارائه مطالب، سخنوری، ارتباط موثر و همدلی
• آموزش مهارت‌های فردی (حل مساله، خلاقیت، تفکر نقادانه، تفکر منطقی، تفکر سیستمی، مدیریت زمان، انضباط فردی و مدیریت هیجانات)
• آموزش مهارت‌های مدیریتی در عرصه‌های مراقبت پرستاری (برنامه‌ریزی، سرپرستی، رهبری، سازماندهی، نظارت و کنترل)
• آموزش مهارت‌های شغلی (کاریابی، رزومه نویسی، مصاحبه شغلی، کار تیمی، گزارش نویسی و مدیریت زمان)
• آموزش مهارت‌های فناوری اطلاعات (Windows، Word، Excel، PowerPoint، Internet، Photoshop، ابزارهای هوش مصنوعی، مدیریت شبکه های اجتماعی و …)
• ارائه خدمات منتورینگ و مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی برای دانشجویان و دانش آموختگان
• آشناسازی دانشجویان با جایگاه‌های شغلی مختلف پرستاری در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، مراکز توان‌بخشی، مراکز مراقبت های سرپایی، مراکز مراقبت های تسکینی، مراکز مشاوره و خدمات پرستاری، مراکز مراقبت در منزل، آسایشگاه های سالمندان، اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی، پایگاه های پزشک خانواده، مدارس، کارخانه ها و خانه های سلامت

هدف 3) افزایش رضایت‌ و انگیزه دانشجویان
استراتژی 3-1) ایجاد انگیزه و رضایت در دانشجویان
• برگزاری جلسات مشاوره برای ایجاد انگیزه در دانشجویان جهت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی
• تشویق دانشجویان جهت حضور در فعالیت های انجمن علمی دانشجویی پرستاری
• بکارگیری دانشجویان مستعد و علاقه مند به عنوان دستیار استاد
• برگزاری مراسمات، جشن ها و اردوهای آموزشی، فرهنگی و تفریحی
• برگزاری جلسات هم اندیشی و بیان تجربیات با دانش آموختگان موفق با حضور دانشجویان
• برگزاری جلسات تریبون آزاد جهت دریافت نظرات و نقدهای دانشجویان
استراتژی 3-2) رصد و پیگیری وضعیت تحصیلی و روانی دانشجویان و انجام مداخلات لازم
• منتورینگ دانشجویان در زمینه انتخاب واحد، روش های یادگیری، برنامه ریزی درسی و مشکلات آموزشی توسط اساتید مشاور
• رصد و پیگیری افت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان توسط اساتید مشاور و مدیر گروه
• ارتباط با مرکز مشاوره و حراست جهت رفع مسائل و مشکلات غیردرسی دانشجویان

هدف 4) ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه
استراتژی 4-1) همکاری علمی با وزارت بهداشت، دانشگاه ها، دانشکده ها و گروه های پرستاری
• همکاری و تبادل تجربیات با دانشگاه ها، دانشکده ها و گروه های پرستاری کشور و جهان
• همکاری با کارگروه های برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی
• انتشار گزارش های تحلیلی و پیشنهادات سیاستی و مشارکت فعال در تدوین سیاست های ملی و منطقه ای در حوزه پرستاری
استراتژی 4-2) توانمندسازی پرستاران و ارتقای جایگاه حرفه ای پرستاری در کشور
• حمایت از توسعه حرفه ای مستمر دانش آموختگان از طریق برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و وبینارهای بازآموزی (آموزش مداوم) پرستاری در سطح کشوری با همکاری مهارتکده علوم پزشکی واستگان
استراتژی 4-3) مشارکت فعال در برنامه های ارتقای سلامت جامعه و ارائه خدمات داوطلبانه
• طراحی و اجرای برنامه های آموزشی جامعه محور در حوزه سلامت و انجام پروژه های ارتقای سلامت جامعه محور با مشارکت دانشجویان
• همکاری با سازمان های مردم نهاد و مراکز بهداشتی برای ارائه خدمات داوطلبانه توسط دانشجویان
استراتژی 4-4) انجام فعالیت های رسانه ای در حوزه پرستاری
• تولید محتوای مرتبط با حوزه پرستاری برای رسانه های علوم پزشکی وارستگان (وب سایت ها و شبکه های اجتماعی)
• برگزاری رویدادها و پویش های رسانه ای برای افزایش آگاهی عمومی از نقش و اهمیت پرستاران

هدف 5) ارتقای فعالیت‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و کارآفرینی استادان و دانشجویان
استراتژی 1-5) حمایت از فعالیت های پژوهشی استادان و دانشجویان
• برگزاری کنگره ها، همایش ها و رویدادهای علمی ملی و بین المللی
• حمایت از شرکت استادان و دانشجویان در کنگره ها و همایش های علمی
• آموزش مهارت‌های پژوهشگری به دانشجویان (جستجوی منابع، پروپوزال نویسی، مقاله نویسی، مدیریت رفرنس‌ها و آمار)
• برگزاری جلسات ژورنال کلاب به صورت منظم و با ارائه جدیدترین مقالات در حوزه های مرتبط با مشارکت دانشجویان
• انجام طرح های پژوهشی مسئله محور یا محصول محور توسط اساتید با مشارکت دانشجویان
• تالیف یا ترجمه کتاب با مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان
• اعزام دانشجویان منتخب به جلسات دفاع از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، همایش ها، ژورنال کلاب ها و سایر رویدادهای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر دانشگاه های کشور
• تقویت کتابخانه فیزیکی و دیجیتال با منابع علمی معتبر
استراتژی 2-5) حمایت از فعالیت های فناوری، نوآوری و کارآفرینی استادان و دانشجویان
• بازدید از پارک های علم و فناوری، مراکز رشد فناوری و شتابدهنده های استارتاپی مرتبط با حوزه پرستاری
• برگزاری جلسات هم اندیشی با متخصصین و افراد موفق در حوزه های استارتاپی و کارآفرینی
• برگزاری جشنواره های نوآوری و کارآفرینی در حوزه پرستاری

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!