کارگاه آموزشی ” از اپلای تا حضور در دانشگاه نیوکسل” در تاریخ 23/02/98 با حضور مهندس وحید نوری، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته بیوانفورماتیک از دانشگاه نیوکسل انگلستان و مسئول NGS آزمایشگاه سیتوژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد با هدف افزایش آگاهی دانشجویان از فرایند اپلای کردن و فعالیت های لازم پس از حضور در دانشگاه مقصد به همت مهارتکده علوم پزشکی وارستگان برگزار شد.
به گزارش مفدا وارستگان، وحید نوری در ابتدای جلسه، شروع پروسه اپلای کردن را با نحوه سرچ کردن دانشگاه مورد نظر از نظر رنکینگ جهانی را از طریق سایت https://www.topuniversities.com/ بیان نمود، و پس از آن در مورد سرچ مواردی چون میزان دانشجوهای هر دانشگاه، مقاله های چاپ شده، فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده و حتی میزان سازمان ها و شرکت هایی که از فارغ التحصیلان یک دانشگاه برای استخدام استفاده می کنند را توضیح داد. همچنین تاکید کرد که حتما در فرآیند سرچ در سایت دانشگاه مورد نظر، نام دپارتمان مربوط به رشته ی خود را جستجو نمایید و از میزان فعالیت ها، دانشجوها و اساتید دپارتمان مربوط به رشته تحصیلی خود در دانشگاه انتخابی اطمینان حاصل کنید.
فارغ التحصیل دانشگاه نیوکسل در این قسمت به صورت کاملا جزئی و موردی سایت چند دانشگاه مطرح جهان چون دانشگاه آلبرتا و MIT را برسی نمود و مواردی چون مهلت ارسال درخواست پذیرش، هزینه های زندگی که به طور میانگین برای هر ماه یک دانشجو نیاز است و مدرک زبان مورد نیاز را که دانشگاه به دانشگاه متفاوت است بیان نمود.
نوری در ادامه کارگاه در خصوص آزمون های بین المللی زبان چون TOEFL, IELTS , PTE , GRE صحبت کرد و تاکید کرد تا دانشجویان حتما در قسمت مدارک زبان مورد تایید دانشگاه مقصد، دقت نظر کافی داشته باشند به این دلیل که هر دانشگاه مدرک زبان متفاوتی را ممکن است درخواست نماید؛ آزمون زبان TOEFL بیشتر در آمریکا مورد قبول است در حالی که IELTS بسیار متدوال تر است و تقریبا مورد پذیرش اکثر دانشگاه ها است، از طرفی اخیرا آزمون PTE هم رایج شده است که شاید روال دریافت مدرک PTEآسان تر باشد، اما هنوز دانشگاه هایی هستند که این مدرک را قبول ندارند که نوری در این قسمت نحوه آگاهی یافتن از دانشگاه هایی که مدرک زبان PTEرا قبول دارند را هم توضیح داد.
موضوع مهم دیگری که در این کارگاه مطرح شد، نحوه نوشتن Motivation Letter که با نام Personal Statement هم مطرح است، عنوان شد، که در این نامه دانشجو باید در مورد شخص خود، فعالیت های پژوهشی، هدف از ادامه تحصیل و اینکه چرا دانشگاه مورد نظر را انتخاب کرده است و حتی چرایی انتخاب کشور دانشگاه مقصد و میزان فعالیت های مرتبط به رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد، توضیحات لازم را ارائه بدهد.
نوری در ادامه، در خصوص شرایطی را که یک دانشجو باید داشته باشد تا بتواند از استاد مورد نظر، توصیه نامه بگیرد، توضیح داد که مواردی چون، ممتاز بودن دانشجو در دوران تحصیل، فعالیت هایی پژوهشی، مقالات چاپ شده، همکاری در نوشتن مقاله یا کتاب مشترک با استاد مورد نظر و همچنین تدریس به شکل حل تمرین، جز مواردی بود که برای گرفتن توصیه نامه از استاد مورد نظر تاکید شد. همچنین عنوان نمود که بهتر است از اساتیدی برای گرفتن توصیه نامه درخواست شود که حداقل استاد یار دانشگاه و ترجیحا استاد تمام باشد.
موارد مهمی دیگر چون بررسی سابقه پژوهشی و اخلاقی اساتید مورد نظر از طریق سایت https://www.ratemyprofessors.com، مکالمه آنلاین با اساتید، سوالات رایج در سفارت و مدارک مورد نیاز برای ارائه به سفارت، توصیه هایی در خصوص یادگیری زبان انگلیسی، مطالعه فرهنگ و قوانین کشور مقصد و همچنین دانشگاه مورد نظر در این جلسه به طور مفصل مطرح شد.
در انتهای کارگاه، فرصتی برای دانشجویان علاقه مند فراهم شد که سوالات خود را در زمینه اپلای و سایر موارد مربوطه از وحید نوری جویا شوند.