نام و کد درسروشهای مطالعه و یادگیری
تعداد واحد1 واحد
تعداد جلسات9 جلسه
پیش نیاز-
استاد درسدکتر وحید حجتی نیکو
پست الکترونیک استادv.hojati64[at]gmail.com

اهداف درس

  1. آشنایی با روش های صحیح و کارآمد مطالعه.
  2. آشنایی با اصول و انواع سبک های یادگیری، تمرکز و بازیابی اطلاعات.
  3. آشنایی با اصول و فنون مطالعه و یادگیری در برنامه ریزی سرفصل های درسی و مطالعاتی.
  4. بررسی نمونه پژوهش های تجربی اثر بخشی سبک های یادگیری در پیشرفت تحصیلی.
  5. آشنایی با سبک های سخنوری و مدیریت زمان سخنوری در اصول یاددهی و آموزش.

اهمیت و ضرورت درس

بسیاری از افراد اعم از محصلین یا خوانندگان کتاب های غیر درسی متوجه می‌شوند که عادات مطالعه آن‌ها چندان مؤثر نیست. به خصوص اگر وارد دانشگاه شده باشند و این مسئله قابل درک است، زیرا فضای دانشگاه با دوران آموزشی پیش از خود کاملاً متفاوت است. اساتید کمتر به صورت شخصی درگیر مطالب درسی هستند، کلاس‌ها بزرگ‌تر هستند، امتحانات ارزش بیشتری دارند، مطالعه شدیدتر است و کلاس‌ها بسیار دقیق‌تر برگزار می شوند. این بدان معنا نیست که مشکلی در یادگیری شما وجود دارد. این فقط به این معنی است که شما باید مهارت های مطالعه موثرتری را بیاموزید. خوشبختانه، بسیاری از استراتژی های مطالعه فعال و موثر وجود دارد که نشان داده شده اند می توانند در کلاس های دانشگاه تاثیرات موثری از خود به جای بگذارند. در این درس به روش های مطالعه و یادگیری در فرآیند آموزش و تدریس اشاره می شود.

سرفصل های هر جلسه

جلسه اول: اهتمام به افزایش آگاهی در عرصه های مختلف زندگی

تلاش برای بالابردن تفکر خلاقانه و نقادانه.

جلسه دوم: عوامل موثر بر یادگیری و چگونگی بازیابی اطلاعات

  • اشراف بر توانمندی های ذهنی و روانی در امر یادگیری و بازیابی اطلاعات.

جلسه سوم: ارائه روش های مطالعه

  • افزایش توانایی تمرکز در حین مطالعه.
  • افزایش توانایی اهمیت گذاری و فوریت یابی مطالب.
  •  مقابله با اهمال کاری در فرآیند مطالعه.
  • آشنایی با تکنیک های یادگیری ناکارآمد.
  •  توانایی تشخیص بین امر مطالعه با خواندن.

جلسه چهارم: ارائه روش های یادگیری

• آشنایی یا مفاهیم یادگیری و یادگیری اجتماعی.
• درک چگونگی یادگیری از دیگران و در مورد دیگران.

جلسه پنجم: بررسی و مرور سبک های یادگیری

• شناخت سبک یادگیری دیداری.
• شناخت سبک یادگیری شنیداری.
• شناخت سبک یادگیری جنبشی بساوایی.
• شناخت سبک یادگیری شناختی.
• شناخت سبک یادگیری عاطفی.
• شناخت سبک یادگیری فیزیولوژیک.

جلسه ششم: بررسی و مرور سبک های یادگیری- آزمون میان ترم

  • شناخت و درک نظریه ها/ مدل ها و رویکردهای مرتبط با یادگیری.

جلسه هفتم: بررسی و تجزیه و تحلیل چگونگی اثر بخشی سبک های یادگیری در برنامه ریزی درسی

• افزایش مهارتهای مدیریت زمان در مطالعه برنامه درسی
• توانایی افزایش بهره وری انجام تمرینات انواع آزمون های درسی (شفاهی، چندگزینه ای، از راه دور و تحلیلی).
• مقابله با اضطراب آزمون های درسی.

جلسه هشتم: مطالعه موردی پژوهش های تجربی اثربخشی سبک های یادگیری در پیشرفت تحصیلی

• شناخت ابعاد مختلف برنامه درسی.
• شناخت چگونگی اثر بخشی سبک های یادگیری در پیشرفت تحصیلی.

جلسه نهم: آشنایی با سبک های سخنوری و تدریس در امر آموزش و یاددهی

• افزایش توان ارائه مطالب درسی و آموزشی.
• شناخت تیپ های رفتاری مخاطبان در سخنوری.
• توانایی مخاطب شناسی در امر آموزش و تدریس.

منابع

حجتی نیکو، وحید. (1403). روش های مطالعه و یادگیری به انضمام روش های موثر سخنوری و مذاکره. انتشارات سیمرغ خراسان.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!