FA - EN

فشار خون

به گزارش مفدا وارستگان دانشجویان تغذیه وارستگان در راستای کمپین ملی کاهش فشار خون با حضور در مدارس، خانه سالمندان، مساجد، خیریه ها و دانشگاه به آموزش توصیه های تغذیه ای در کاهش فشارخون و  ارزیابی سطح فشارخون آموزش گیرندگان پرداختند. در راستای همکاری با مراکز بهداشتی شهرستان مشهد دانشجویان با هماهنگی با افراد مبتلا به فشارخون در 2 مرکز بهداشت آب و برق و نجفی در طرح غربالگری فشارخون و آموزش افراد مبتلا شرکت کردند.

توصیه های تغذیه  به منظورکنترل فشارخون  به شرح زیر می باشد:

  1. افزایش دریافت میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه به منظور افزایش دریافت پتاسیم غذایی
  2. کاهش دریافت غذاهای کنسروی و آماده  به منظور کاهش دریافت سدیم روزانه
  3. استفاده از 2-3 واحد لبنیات کم چرب در رژیم غذایی
  4. استفاده از سبزی تازه و معطر، سیر، لیموترش و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک
  5. استفاده از حداکثر یک قاشق مرباخوری نمک ید دار تصفیه شده در غذای روزانه
  6. ممنوعیت قراردادن نمک در سفره غذا
  7. کاهش دریافت روغن های حیوانی و جداکرد پوست مرغ و چربی گوشت قبل از مصرف
  8. کنترل ماهیانه وزن و پیشگیری از چاقی
  9. پیاده روی منظم روزانه به مدت 30 حداقل  دقیقه