اهداف درس
1-آشنایی کلی با سیر ادبیات پارسی از قرن 4 تا کنون.
2-یادگیری اصول نامه نگاری بویژه: نامه اداری.
3-توانایی نوشتن رزومه کاری، مقاله، پایان نامه، گزارش نویسی و بیوگرافی(نوشتن بیو کاری در دنیای مجازی).
4-آشنایی با اصول نقد و بررسی آثار و فراگیری تفکر نقادانه.
5-فراگیری کاربرد علائم نگارشی و لزوم به کار بردن آنها در نوشتار و به کارگیری آنها در تکالیف کلاسی.
6-فراگیری اصول خلاصه نویسی و اجرا و کاربرد آن.
7-تکرار آرایه های ادبی و یافتن آنها در متون کتاب درسی.
اهمیت و ضرورت درس
تا زمانی که تسلط به زبان و فرهنگ خود نداشته باشیم، حتی تصور آینده ای موفق دور از انتظار است. ما برای برقراری ارتباط نه تنها به دانش زبانی بلکه به درست، شیوا و روان صحبت کردن نیاز داریم در واقع سخن گفتن و نوشتن را در دانشگاه به شکل علمی و کاربردی آن فرا می گیریم. در این راستا در درس فارسی عمومی سعی شده است که به جنبه های کاربردی دانش زبانی و دیگر مهارت های نوشتاری توجه ویژه گردد.
سرفصل های هر جلسه
جلسه اول: معارفه
• معرفی استاد
• معرفی کتاب
• لزوم گذراندن درس کتاب فارسی عمومی
جلسه دوم: ادبیات معاصر-تاریخ مشروطه - نثر مشروطه
ادبیات معاصر
تاریخ مشروطه
نثر مشروطه
جلسه سوم: خلاصه نویسی/ ملک الشعرا بهار/ ادبیات دوره مشروطه/ شهریار
خلاصه نویسی
ملک الشعرا بهار
ادبیات دوره مشروطه
شهریار
جلسه چهارم: ادبیات معاصر/ نثر معاصر/ ادبیات داستانی
ادبیات معاصر
نثر معاصر
ادبیات داستانی
جلسه پنجم: تفاوت های شعر کلاسیک و نو/ آشنایی با پروین اعتصامی
تفاوت های شعر کلاسیک و نو
آشنایی با پروین اعتصامی
جلسه ششم: شعر دوران معاصر/ آشنایی با فریدون مشیری
شعر دوران معاصر
آشنایی با فریدون مشیری
جلسه هفتم: آشنایی با هوشنگ ابتهاج، استاد شفیعی کدکنی و فروغ فرخزاد/ شعر نو /آشنایی با اخوان ثالث
آشنایی با هوشنگ ابتهاج، استاد شفیعی کدکنی و فروغ فرخزاد
شعر نو
آشنایی با اخوان ثالث
جلسه هشتم: نقد چیست و اصول آن کدامست؟
نقد چیست و اصول آن کدامست؟
نقد ادبی چگونه است؟
دید انتقادی چیست و چگونه می توانیم دیدی انتقادی به مسائل داسته باشیم؟
جلسه نهم: سبک خراسانی/ رودکی
سبک خراسانی
رودکی
جلسه دهم: چگونه نامه اداری بنویسیم؟
انتظار می رود که دانشجویان گرامی بتوانند نامه اداری درست و رسمی بنویسیند.
جلسه یازدهم: حکیم ابوالقاسم فردوسی
حکیم ابوالقاسم فردوسی
جلسه دوازدهم: چرا و چگونه خلاصه نویسی کنیم؛ اهداف و مزایای خلاصه نویسی چیست؟
انتظار می رود که دانشجویان بتوانند متن کاملی را بدون صدمه به بدنه اصلی متن خلاصه نمایند.
جلسه سیزدهم: نثر سبک خراسانی/ ناصر خسرو/ قابوس نامه
نثر سبک خراسانی
ناصر خسرو
قابوس نامه
جلسه چهاردهم: باباطاهر همدانی، خیام و سنایی
باباطاهر همدانی، خیام و سنایی
جلسه پانزدهم: چگونه بیوگرافی جذابی بسازیم.
انتظار می رود که دانشجویان بتوانند بیوگرافی جذابی برای حرفه آینده خود در دنیای مجازی بنویسند..
جلسه شانزدهم: چگونه رزومه بنویسیم؟
انتظار می رود دانشجویان بتوانند رزومه ای فرضی یا واقعی را به شکل رسمی و قابل توجهی ارائه نمایند.
جلسه هفدهم: سبک عراقی و ادبیات عرفانی
سبک عراقی و ادبیات عرفانی
جلسه هجدهم: نکات مهم نگارشی و ویرایشی در نوشته های رسمی
نکات مهم نگارشی و ویرایشی در نوشته های رسمی
جلسه نوزدهم: مولانا
مولانا
جلسه بیستم: چگونه گزارش بنویسیم.
انتظار می رود دانشجویان بتوانند گزارش کامل و جامعی از یکی از بازدیدهای دانشگاهی خود به شکل علمی ارائه نمایند.
جلسه بیست و یکم: عراقی و ادبیات عرفانی/ سبک حا فظ/ سعدی شیرازی
عراقی و ادبیات عرفانی
سبک حا فظ
سعدی شیرازی
جلسه بیست و دوم: مولانا /سبک هندی؛ بازگشت ادبی؛ طبیب اصفهانی/ نثر دوره بازگشت
مولانا
سبک هندی؛ بازگشت ادبی؛ طبیب اصفهانی
نثر دوره بازگشت
جلسه بیست و سوم: نکاتی کلی در مورد پایان نامه نوشتن
نکاتی کلی در مورد پایان نامه نوشتن
به نام خدا
سپاسگزاری
پیشگفتار
چگونگی ترتیب فصل ها
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
جلسه بیست و چهارم: جمع بندی و رفع اشکال
جمع بندی و رفع اشکال
جلسه بیست و پنجم: جمع بندی و رفع اشکال
جمع بندی و رفع اشکال
منابع
پارسی نامک؛ نویسنده مهدی خوشباف.
آب آتش فروز، رضا اشرف زاده، تهران: انتشارات نیل، 1357.
دانش نشانه گذاری در خط فارسی، ناصر نیکوبخت، تهران: نشرچشمه،1391.
دستور خط فارسی، مصوب فرهنگستان زبان فارسی، چاپ چهارم، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نشر آثار،1370.