هوشبری
دیباچه: هدف تربیت افراد کارآمدی است که بتوانند در گروههای سه یا چهار نفره به عنوان دستیار یک متخصص بیهوشی، در یک بخش هوشبری انجام وظیفه کنند. دروس این رشته به صورت نظری، عملی و کارآموزی در عرصه است. فارغالتحصیلان هوشبری توانایی شناسایی دستگاههای اندازهگیری گازهای خون و سایر وسایل آزمایشگاهی مربوط به رشته بیهوشی و تنظیم و کاربرد آنها، شناسایی دستگاههای مختلف بیهوشی در اتاق عمل و استریلیزاسیون آنها، بیهوش ساختن بیمار زیر نظر متخصص و مراقبتهای قلبی و تنفسی و بیدار کردن او در پایان عمل، دردشناسی، احیای قلبی، ریوی، و انجام دادن بیحسّیهای ناحیهای و غیره در موارد کلینیکی پرستاری به روش علمی و مراقبت از بیماران بدحال را دارند.
دروس اصلی و تخصصی
روش بیهوشی، تشریح(آناتومی)، فیزیولوژی، میکروبشناسی و استریلیزاسیون، اصول پرستاری، رفتار در اتاق عمل، فیزیک، داروشناسی(فارماکولوژی)، اصطلاحات عمومی پزشکی و اختصاصی بیهوشی، کارآموزی، معرفی بیمار، بیماریشناسی، کمکهای اولیه و روش احیاء قلبی ریوی، داروشناسی اختصاصی، اصول مراقبتهای ویژه، کارآموزی در عرصه.
بهداشت حرفه ای
در دنیای امروز انسانها مجبورند در تلاش معاش؛ با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم کرده و خطرات فراوانی را که خود ناشی از پیشرفت علم و تکنولوژی است، به جان بخرند. این خطرات، تعداد عوامل تهدید کننده سلامتی را افزایش داده است و در نیتجه بر تعداد بیمارهای شغلی و مخاطرات حرفهای نیز روز به روز افزوده میشود. برای مثال کارگری که در واحد صنعتی با جیوه یا سرب سر و کار دارد، ممکن است دچار مسمومیت حاد شده یا به یک بیماری مزمن دچار گردد.کارکنان مشاغل اداری نیز گاه به علت بیحرکتی، کار کردن در نور ضعیف، مکانهای غیر بهداشتی و مرطوب یا به علت تماس با دستگاههای الکترونیکی ممکن است سلامت خود را به خطر اندازند. حتی گاهی اوقات شرایط محیط کار به اندازهای سخت و ناگوار است که اگر دانش بشری کمک نکرده و مشکلات را همواره نسازد، زندگی در آن شرایط غیر ممکن میگردد. تا جایی که در عصر حاضر حوادث پس از بیماریهای قلب و عروق و سرطان سومین علت اصلی مرگ و میر در کشورهای صنعتی است.از سوی دیگر، حوادث ناشی از کار، هزینههای بسیاری را بر دوش اقتصاد ملی هر کشور میگذارد به همین دلیل حفظ سلامت کارگران که عظیمترین قشر هر جامعهای را تشکیل میدهند گذشته از جنبه انسانی آن، هم از نظر مصالح اجتماعی و اقتصادی و هم از نظر تأمین سلامت و فراهم ساختن آسایش و رفاه کارگران و تطبیق وضع کار با مقتضیات جسمی و روانی آنان، یک وظیفه انسانی، یک احتیاج و یک شرط امکان انجام کار و فعالیت ثمر بخش است. کاری مهم و حیاتی که در هر کشوری بر عهده متخصصان بهداشت کار میباشد.
به عبارت دیگر دانش بهداشت حرفهای تلاش میکند تا با حذف کردن عوامل خطرزای فیزیکی، شیمیایی، روانی و بیولوژیکی یا کاهش تأثیرات این عوامل از آسیبرسی به کارکنان جلوگیری نماید. برای رسیدن به این هدف علم بهداشت دارای سه مرحله مهم و اساسی است که این مراحل عبارتند از:
شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل خطرزا؛ یعنی متخصص بهداشت حرفهای در مرحله اول خطر را شناسایی کرده و پس از شناسایی کامل، مقدار خطر را سنجش میکند و در مرحله آخر به کنترل عوامل خطرزا میپردازد. گفتنی است که مرحله شناسایی خطر در مقطع کاردانی، ارزیابی در مقطع کارشناسی و کنترل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت حرفهای آموزش داده میشود.برای مثال یک کاردان بهداشت حرفهای در کارخانه ریسندگی و بافندگی باید کانونهای خطر اعم از منابع ایجاد صدای بیش از حد مجاز، نوع مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده، نحوه نگهداری مواد خطرناک و طریقه مصرف آنها را شناسایی کند. سپس یک کارشناس بهداشت حرفهای باید تراکم مقدار آلودگی را در یک متر مکعب هوا تعیین نماید و مشخص کند که مقدار آلودگی بالاتر یا پائینتر از حد استاندارد است که در این مرحله کارشناس با استفاده از روشهای آنالیز پیچیده و وسیعی مانند آنالیز رنگسنجی، آنالیز دستگاهی، گاز فورماتوگرافی، اکسپکفوتومتری و روشهای دیگر ماده شیمیایی مورد نظر را سنجش و مقدار آن را تعیین میکند. کارشناس ارشد بهداشت حرفهای نیز پس از این که عوامل خطرزا شناسایی و ارزیابی شد باید روش یا روشهایی را پیشنهاد کند که عوامل زیانآور حذف گردد یا کاهش یابد و به اندازه استاندارد برسد. فارغالتحصیل دکترا نیز به تدریس و تحقیق در زمینه بهداشت حرفهای میپردازد.
تواناییهای لازم:در رشته بهداشت حرفهای عوامل زیانآور مختلفی اعم از شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی و روانی وجود دارد. از همین رو دانشجوی این رشته باید در دروس پایه مثل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیستشناسی توانمند باشد؛ یعنی برای موفقیت در بهداشت حرفهای باید هم در ریاضی و فیزیک و هم در علوم تجربی پایهای قوی داشت. دانشجوی بهداشت حرفهای باید از نظر جسمی نیز سالم باشد تا بتواند در محیطهای صنعتی فعالیت کند.
موقعیت شغلی در ایران :
وزارتخانههای کار، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مراکز اصلی جذب فارغالتحصیلان این رشته هستند. همچنین سازمانها، شرکتها و کارخانههای بزرگی مثل شرکت نفت، ذوبآهن، هواپیمایی کشوری، ایران خودرو و پلیاکریل دارای واحد بهداشت حرفهای بسیار قوی هستند که در هریک از این واحدها چند کارشناس ارشد، کارشناس و کاردان بهداشت حرفهای فعالیت میکنند. تا جایی که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان کارشناسی بهداشت حرفهای نیز به طور پارهوقت در کارخانجات و سازمانهای مختلف به عنوان مشاوره بهداشتی فعالیت مینمایند.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
دروس اصلی و تخصصی :
فیزیک عمومی، شیمی تجزیه، پاتوبیولوژی، بهداشت آب، شیمی عمومی، فیزیولوژی و تشریح، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، آموزش بهداشت، کمکهای اولیه، بیوشیمی، حشرهشناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، شناسایی عوارض شیمیایی، دفع مواد زائد صنعتی، ایمنی در صنعت، اصول تغذیه، آمار حیاتی نظری، آمار حیاتی عملی، شناسایی عوامل فیزیکی، تشکیلات و خدمات بهداشت حرفهای، مبارزه با آلودگیهای هوای محیط کار، سمشناسی صنعتی، آشنایی با کلیات پزشکی و بیماریها حرفهای، حوادث ناشی از کار، مهندسی انسانی، کارآموزی درعرصه
علوم آزمایشگاهی
دیباچه: علوم آزمایشگاهی از جمله رشتههایی است که در بهداشت و کاهش هزینههای درمانی بسیار مؤثر است. زیرا فارغالتحصیل این رشته در مقطع کاردانی با نمونهبرداری مدفوع، ادرار و خون و آمادهسازی نمونه و آزمایشهای مختلف بیوشیمی و هماتولوژی میتواند پزشک را در انتخاب بهترین راه درمان و مقابله با بیماری راهنمایی کند. فارغالتحصیل کارشناسی این رشته نیز میتواند آزمایشهای تخصصی هورمونشناسی یا ایمونولوژی را انجام دهد و مسؤول بخشهای مختلف یک آزمایشگاه تشخیص طبی مانند بخش نمونهبرداری، انگلشناسی و ادرار، هورمونشناسی، ایمونولوژی و… شود و بر نحوه کار و آزمایشهای کاردان علوم آزمایشگاهی نظارت کرده و کار او را تأیید نماید.
تواناییهای لازم
رشته علومآزمایشگاهی به ویژه در مقطع کاردانی یک رشته عملی است و جوانانی که علاقهمند به کار عملی هستند و نسبت به بو یا آزمایش با ادرار و مدفوع حساس نیستند، در این رشته موفق میشوند. در ضمن لازم است که دانشجو به دروس شیمی و زیستشناسی علاقهمند باشد. گفتنی است که رشته علومآزمایشگاهی در کشور ما تا مقطع دکترا به صورت ناپیوسته دانشجو میپذیرد.
موقعیت شغلی در ایران
رشته علومآزمایشگاهی از جمله رشتههایی است که بازار کار نسبتاً خوبی دارد. زیرا امروزه جامعه ما به امر بهداشت و سلامتی پی برده است و بی شک بدون استفاده از آزمایشگاههای تشخیص طبی حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیماریهای عفونی و آلرژیها یا مبارزه با بیماریهای ژنتیکی امکانپذیر نیست.
درسهای این رشته در طول تحصیل
دروس پایه:
فیزیک عمومی، فیزیک کاربردی، شیمی عمومی، بیوشیمی عمومی، فیزیولوژی، زیستشناسی، آناتومی.
دروس تخصصی:
مقدمات علوم آزمایشگاهی، شیمی و میکروبیولوژی مواد غذایی، زبان تخصصی، انگل و حشرهشناسی پزشکی، قارچشناسی پزشکی، ویروسشناسی پزشکی، ایمنی و سرمشناسی، باکتریشناسی پزشکی، خونشناسی، بانک خون، بیوشیمی بالینی، بافتشناسی، آسیبشناسی پزشکی، کارآموزی.
اعضاء مصنوعی
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیرشاخههای توانبخشی است که در آن طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی براساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن آموزش داده میشود. در واقع دروس این رشته مجموعهای از علوم مهندسی و علوم پزشکی است.متخصص اعضای مصنوعی در سه زمینه حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن، ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته و اصلاح ناهنجاریها فعالیت میکند و برای به دست آوردن این تخصص، دروس پایه مثل آناتومی بدن، علل ناهنجاریها و بیماریهای اندامهای مورد نظر را مطالعه کرده و سپس نحوه ساخت اُرتزها و پروتزهای مختلف را فرا میگیرد.گفتنی است که ارتز وسیلهای کمکی است که در موازات اندام فلج یا ضعیف به کار برده شده و به آن کمک میکند تا کارایی بهتری داشته باشد و شامل تمام اندامها از جمله اندام تحتانی، اندام فوقانی، ستون فقرات و سرو گردن میشود. پروتز نیز عضو مصنوعی است که جانشین عضو طبیعی شده و در امتداد عضو طبیعی قرار میگیرد.برای مثال فردی که دچار بیماری فلج اطفال شده است با استفاده از ارتزهای کمک کننده میتواند سرپا ایستاده و به فعالیتهای زندگی خود به صورت مستقل ادامه دهد.تفاوت این رشته با مهندسی پزشکی در این است که رشته مهندسی پزشکی؛ در زمینه الکترونیک و بیومکانیک کاربردی کل تجهیزات پزشکی فعالیت میکند یعنی طراحی یک دستگاه رادیولوژی یا فیزیوتراپی نیز در حیطه کار مهندسی پزشکی قرار میگیرد، در حالی که رشته اعضای مصنوعی به طراحی و ساخت وسایل کمکی و اعضای مصنوعی میپردازد و اعضای مصنوعی قابل ساخت در این رشته نیز اعضای مصنوعی خارج از بدن مثل دست، پا، چشم و بینی است.از همین جا میتوان به یکی دیگر از تفاوتهای موجود بین این دو رشته پی برد چون فارغالتحصیل مهندسی پزشکی علاوه بر اعضای مصنوعی خارج از بدن، پروتزهای داخلی مثل قلب مصنوعی یا اعضای پیچیده الکترونیکی و مکانیکی مثل دست سیبرنتیکی را نیز طراحی میکند، اما فارغالتحصیل اعضای مصنوعی، قطعات سادهتری که با ابزار دستی نیز قابل ساخت است مثل پای مصنوعی عادی یا انواع بریسها را طراحی کرده و میسازد.
تواناییهای لازم
دانشجوی رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی مثل یک مجسمهساز باید با گچ مجسمهسازی کار کند و قالبهای گچی از پا، دست، نیمتنه یا سر و گردن بسازد و مثل یک نجار، آهنگر و کفاش باید به جوشکاری، تراشکاری، ارّهکاری، فلزکاری و چرمکاری بپردازد. به عبارت دیگر متخصص این رشته باید از دستهایی توانا برخوردار و به کارهای فنی و صنعتی علاقهمند باشد.در ضمن دانشجوی این رشته باید دارای جسم و روحی سالم و توانمند باشد تا در انجام کارهای سنگین این رشته مثل فلزکاری یا کار با گچ و قالبهای سنگین دچار مشکل نشود و بتواند بعضی از اوقات چهار ساعت سرپا بایستد و کار کند. آمادگی روحی برای برخورد با بیماران و روابط اجتماعی خوب نیز در این رشته بسیار ضروری است چون رشته اعضای مصنوعی یک رشته خدماتی است و فارغالتحصیل آن باید با دردمندترین اعضای جامعه در ارتباط باشد.
موقعیت شغلی در ایران
فارغالتحصیل این رشته میتواند در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت کند که بخش دولتی شامل سازمان بهزیستی، هلال احمر، بنیاد جانبازان و بیمارستانهای دارای مراکز ارتوپدی فنی است. اما حیطه اصلی فعالیت فارغالتحصیلان این رشته بخش خصوصی است چون رشته اعضای مصنوعی جزو معدود رشتههای توانبخشی است که فارغالتحصیل آن میتواند پس از کسب تجربه لازم، مرکز خصوصی دایر کرده و به افراد فلج یا افرادی که انواع بدشکلیهای مختلف و مشکلات ارتوپدی دارند، افرادی که بیماریهای ساده مثل صافی کف پا داشته و احتیاج به کفش طبی دارند و کسانی که دچار قطع عضو هستند، خدمات خود را ارائه دهد.در ضمن اگر دانشجویی اهل تحقیق و مطالعه باشد، در این رشته زمینه نوآوری بسیار زیاد است. بخصوص در زمینه پروتزهای زیبایی؛ یعنی ساخت چشم، گوش و بینی مصنوعی که نیروی کار متخصص در ایران بسیار کم است.
درسهای این رشته در طول تحصیل
آناتومی انسانی ، رسم فنی ، کمکهای اولیه ، ایمنی و پیشگیری از سوانح در کارگاه، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، تکنیکهای فلزکاری ، تکنیک ارتوپدی فنی ، اصول توانبخشی ، خواص مواد (علوم فلزات)، خواص مواد (مواد مصنوعی)، بهداشت عمومی ، ارتوپدی ، مکانیک، تکنولوژی چوب ، تکنیک قطعهسازی، تئوری پروتز ، تئوری ارتز ، مدیریت صنعتی، روانشناسی معلولین، آناتومی و فیزیولوژی اعصاب ، فیزیک ، تکنولوژی درودگری ، آشنایی با طراحی و ساخت ارتزهای اندام فوقانی ، آشنایی با طراحی و ساخت پروتزهای زیرزانو، آشنایی با طراحی و ساخت ارتزهای اندام تحتانی، آشنایی با طراحی و ساخت ارتزهای ستون فقرات، آشنایی با طراحی و ساخت پروتزهای اندام فوقانی، آشنایی با طراحی و ساخت پروتزهای بالای زانو، اصول فیزیوتراپی و کاردرمانی، ارزشیابی واندازهگیری عضلات، آناتومی سطحی ، مقاومت مصالح ، اصطلاحات پزشکی ، رادیولوژی ، تکنیک چرمکاری ، آمار و روش تحقیق، مدیریت مرکز ارتوپدی فنی، نورولوژی ، کینزیولوژی وبیومکانیک ، کارآموزی در عرصه ارتزهای زیرزانو، کارآموزی در عرصه ارتزهای پا، کارآموزی در عرصه ارتزهای بالای زانو، کارآموزی در عرصه ارتزهای ستون فقرات ، کارآموزی در عرصه ارتزهای اندام فوقانی ، کارآموزی در عرصه پروتزهای مچ پا و پنجه ، کارآموزی در عرصه پروتزهای زیرآرنج ، کارآموزی در عرصه پروتزهای بالای آرنج، کارآموزی در عرصه پروتزهای زیرزانو، کارآموزی در عرصه پروتزهای بالای زانو، کارآموزی در عرصه پروتزهای لگن.
بینایی سنج
شرح کلی شغل:تشخیص، مدیریت، درمان حالات و بیماریهای چشم و سیستم بینایی افراد؛ معاینه چشم و سیستم بینایی، تشخیص مشکلات و اختلالات، تجویز لنزهای تصحیح کننده بینایی و رایه درمان. ممکن است شامل تجویز دارو برای درمان وضعیت خاص چشمی هم باشد.
عناوین شغلی مشابه و مرتبط
بینایی سنج
وظایف
تهیه و تنظیم عینک، لنز و دیگر ابزار کمکی بینایی.
آموزش و مشاوره با بیماران درباره مراقبت از لنز، بهداشت چشم، تنظیم نور و عوامل ایمنی.
تبادلنظر با چشم پزشکان و ارجاع بیماران به چشم پزشک یا دیگر پزشکان مراقبت درمانی اگر درمان پزشکی بیشتر نیاز باشد.
آماده کردن بیماران برای انجام جراحیهای چشمی مانند اصلاح آب مروارید و لیزر چشم همراه با مراقبتهای پیش از جراحی و پس از آن.
“سازمان بهداشت جهانی علم بینایی سنجی را مراقبت اولیه از بینایی میداند. به این معنا که یک بیمار چشم در آغاز باید توسط یک بیناییسنج (اپتومتریست) معاینه شود تا اگر دچار عیوب انکساری، اختلالات دید دو چشمی، انحرافات عضلانی آشکار و غیرآشکار، تنبلی چشم، فیکساسیونهای غیر مرکزی و مواردی از این قبیل بود، توسط متخصص بیناییسنجی معاینه گردد و در غیر این صورت به پزشک متخصص ارجاع داده شود.” در حقیقت وظیفه بیناییسنج تشخیص و تصحیح عیوب انکساری (نزدیکبینی، دوربینی و آستیگماتیسم) با تجویز عدسیهای مناسب مانند عدسیهای عینک یا لنزهای تماسی، تشخیص و تصحیح اختلالات دید دو چشمی و تنبلی چشم، تعیین بهداشت عمومی چشم و بهداشت بینایی در محیطهای کار و تحصیل و دادن آموزش لازم در این زمینه است؛ یعنی یک بیناییسنج باید بر روی محیطهای کار از نظر مقدار روشنایی و حفاظت بینایی کار کارشناسی کند. همچنین تهیه و تجویز وسایل کمک بینایی ماند اکولرهای ساده، مرکب، سیستمهای تلسکوپیک و تلویزیونهای مداربسته برای نیمهبینایان و اندازهگیری میدان بینایی در تخصص فارغالتحصیلان این رشته است. از سوی دیگر وقتی یک بیمار به بیناییسنج مراجعه میکند متخصص این رشته پس از گرفتن تاریخچه سلامت چشم و معاینه دقیق برای تعیین اشکالهای اصلی، در صورت نیاز، بیمار را به متخصص مربوط اعم از چشم پزشک، متخصص گوش و حلق و بینی، متخصص داخلی یا متخصص مغز و اعصاب ارجاع میدهد.
تواناییهای لازم
یک بیناییسنج باید به درس فیزیک مسلط و بخصوص به فیزیک نور علاقهمند باشد همچنین در دوره دبیرستان و پیشدانشگاهی درسهای ریاضی و زیستشناسی را به خوبی فراگرفته باشد. از نظر جسمانی نیز لازم است که از چشمها و دستهایی سالم برخوردار باشد. در ضمن این رشته صبر و حوصله زیاد میخواهد چرا که تعیین نمره عینک یکی از سختترین کارها در علوم بینایی است ونیاز به صبر و حوصله زیاد دارد.
موقعیت شغلی در ایران
در حال حاضر یک بیناییسنج موقعیت کاری خوبی دارد و حدود ۸۰% فارغالتحصیلان جذب بازار کار میشوند چون علاوه بر این که میتوانند به طور مستقل مطب باز کنند و در زمینه تخصص خود فعالیت نمایند، تنها افرادی هستند که در زمینه ارائه عینکهای مربوط به عیوب انکساری به طور علمی و دانشگاهی تخصص دیدهاند. در ضمن یک بیناییسنج میتواند به عنوان مشاور در مورد بهداشت چشم و مشکلات بینایی در محیطهای آموزشی، خدماتی و صنایع با سازمانهای دولتی و صنایع همکاری کند، یا مسؤول سنجش بینایی جهت امور استخدامی و نظامی و اخذ گواهینامه رانندگی و خلبانی باشد و در اورژانس برای انجام کمکهای اولیه چشمی تا رسیدن بیمار به مراکز ذیربط فعالیت نماید.
درسهای این رشته در طول تحصیل
دروس پایه و اصلی:
فیزیک نور، شیمی عمومی، بیوشیمی، فیزیولوژی عمومی، تشریح عمومی و اعصاب، آمار حیاتی ، کمکهای اولیه، اورژانسهای چشم، آسیبشناسی عمومی، میکروبشناسی، داروشناسی، علائم چشمی در بعضی از بیماریهای داخلی، ژنتیک و چشم، تشریح و بافتشناسی چشم، فیزیولوژی چشم، اپتیک هندسی و فیزیکی، لابراتوار اپتیک، فیزیولوژی اپتیک، مقدمات اپتومتری، ابزرواسیون ، تاریخچه اپتومتری و علوم بینایی، زبان تخصصی، اپتومتری، بینایی محیطی.
دروس تخصصی:
عدسیهای تماسی، آسیبشناسی چشم، اپتومتری کودکان، اپتومتری افراد مسن و نیمهبینایان، اپتومتری مشاغل و بهداشت چشم، اپتومتری چشم، مکانیسم دید دو چشمی، درمان آنومالیهای دو چشمی، آنالیز مشاهدات کلینیکی،پایان نامه ، کارآموزی
تکنسین پروتزهای دندانی
هدف این رشته تربیت متخصصان موردنیاز لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی است. افرادی که با ساختن عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی (دندانپزشک، قالب دندان را تهیه میکند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را میسازد) و عضو مصنوعی برای کار متحرک مانند پلاکهای ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و کلینیکهای دندانپزشکی حضوری فعال دارند.
تواناییهای لازم
تکنسین پروتزهای دندانی کاری حساس ودقیق است و نیاز به دستانی توانمند و ماهر دارد. در این رشته دروس فیزیک، شیمی و زیستشناسی دارای اهمیت است و در نهایت داوطلبان باید توجه داشته باشند که هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص و کارآمد است و از همین رو، این رشته تنها در مقطع کاردانی ارائه میشود.
موقعیت شغلی در ایران
با توجه به توانمندیهایی که دانشجوی این رشته در طی تحصیل کسب میکند، براحتی میتواند جذب بازار کار شده و شغل مناسبی به دست بیاورد.فارغالتحصیلان این رشته میتوانند هم به صورت مستقل اقدام به تأسیس لابراتور کنند و هم در کلینیکهای دندانپزشکی فعالیت نمایند زیرا هر دندانپزشک عمومی یا ارتودنتسیت بری ساخت دندان مصنوعی یا قالبهای ارتودنسی باید با یک تکنسین پروتزهای دندانی فعالیت کند.
درسهای این رشته در طول تحصیل
بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، آسیبشناسی، میکروبشناسی نظری و عملی، بافتشناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، بهداشت خانواده، فیزیک، پروتز کامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، لابراتوار اختصاصی، پروتزهای اطفال و ارتودنسی نظری و عملی، مواد دندان نظری و عملی.
کاردانی فوریتهای پزشکی
فوریتهای پزشکی خدمات امداد و کمکهای اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آنها به مراکز درمانی ارائه میدهد. خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیتهای حساس و پراسترس در تمام مدت شبانهروز قرار دهد. بنابراین داوطلب باید از نظر جسمی و روحی و روانی آمادگی لازم را برای خدمت در محیطهای سخت نظیر دریا، کوهستان، شرایط زلزله و دیگر بلایای طبیعی داشته باشد. رانندگی آمبولانس، حمل بیمار یا مصدوم، کمکهای اولیه، اطلاعرسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق، بخشی از خدمات این افراد را تشکیل میدهد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید آمادگی فعالیت در شرایط سخت و توانایی در ایجاد ارتباط مسؤولانه با بیمار یا مصدوم و بستگان آنها را داشته باشد.
تواناییهای لازم
رشته فوریتهای پزشکی به صورت نیمهمتمرکز دانشجو میپذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون علمی باید در آزمون حضوری این رشته نیز شرکت کنند و در صورت داشتن تواناییهای روحی لازم از قبیل انضباطپذیری، گذشت و ایثار، اعتماد به نفس و آمادگی فعالیت در شرایط سخت و همچنین آمادگی جسمی کامل مانند عدم ابتلا به بیماریهای مزمن و صعبالعلاج مثل دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماریهای پیشرفته قلبی ، صرع و بیماریهای روانی در این رشته پذیرفته میشوند.گفتنی است که در رشته فوریتهای پزشکی داشتن قدرت بینایی خوب، مهارتهای بدنی، روانی کلام و حداقل قد ۱۷۰ سانتیمتر برای امدادرسانی سریع و صحیح ضروری است. در ضمن این رشته تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو میپذیرد.
موقعیت شغلی در ایران
دانشآموختگان این رشته میتوانند در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در سراسر کشور، آمبولانسهای خصوصی یا در سازمانهای مشابه فعالیت کنند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
تشریح و فیزیولوژی، میکروبشناسی و انگلشناسی ، بهداشت عمومی، زبان تخصصی.
دروس اصلی:
داروشناسی، فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانهشناسی و معاینات بدنی، جابهجایی و حمل بیمار، اخلاق و مقررات حرفهای، آشنایی با سازمانهای امدادی، بهداشت روانی و فوریتهای روانپزشکی، فوریت پزشکی در بلایا، کلیات پزشکی.
دروس تخصصی:
احیای قلبی ـ ریوی، اختلالات سیستم قلبی ـ عروقی، شکستگیها و دررفتگیها، مسمومیتها و گزیدگیها، فوریتهای پزشکی در شرایط خاص، خونریزیها، کاهش سطح هوشیاری، سوختگی، سرمازدگی و گرمازدگی.