واحد پژوهش در آموزش، طرح های نوآورانه آموزشی و دانش پژوهی پزشکی
![keifif دکتر فاطمه کیفی](https://www.varastegan.ac.ir/wp-content/uploads/2020/09/keifif.jpg)
دکتر فاطمه کیفی رئیس کمیته
![sarafana دکتر صرافان](https://www.varastegan.ac.ir/wp-content/uploads/2020/09/sarafana.jpg)
دکتر عاطفه صرافان دبیر کمیته
![moghbelif دکتر مقبلی](https://www.varastegan.ac.ir/wp-content/uploads/2020/10/moghbelif.jpg)
دکتر فاطمه مقبلی عضو کمیته
![mazaherim دکتر مظاهری](https://www.varastegan.ac.ir/wp-content/uploads/2020/11/mazaherim.jpg)
دکتر محمدرضا مظاهری عضو کمیته
![zareip پریسا زارعی شرق](https://www.varastegan.ac.ir/wp-content/uploads/2020/09/zareip.jpg)
پریسا زارعی عضو کمیته
معرفی کمیته پژوهش در آموزش، طرح های نوآورانه و دانش پژوهی:
دارا بودن یک نظام آموزشی و پژوهشی پویا و بالنده مستلزم حفظ جایگاه مؤسسات آموزش عالی در جهت انجام هر سه حیطه فعالیت آنها شامل آموزش، پژوهش و ارائه خدمت است . کمیته پژوهش در آموزش، طرح های نوآورانه و دانش پژوهی مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی وارستگان، مسئولیت تعیین اولویت های پژوهشی، هماهنگی و پشتیبانی از تحقیقات در زمینه مسائل نوین آموزش پزشکی را برعهده دارد.
تعاریف:
- فعالیتهای دانشورانه آموزشی: فرایند آموزشی نوآورانه است که دارای اهداف شفاف، متدولوژی مشخص، مبتنی بر شواهد موجود(آماده سازی مناسب) و دارای نتایج مشخص است
- دانش پژوهی آموزشی : فعالیتهای دانشورانه ای است که علاوه بر چهار معیار فوق به نحو مناسبی منتشر شده و در معرض نقد دیگران قرار گرفته باشد.
شرح وظایف:
1- برگزاری جلسات منظم کمیته به منظور بررسی طرح های پژوهش در آموزش و فرآیندهای دانش پژوهی
2- نیازسنجى در خصوص مسائل مبتلا به آموزش پزشکى در کشور
3- پژوهش در فرآیند یاددهی – یادگیرى در نظام آموزش پزشکى
4- توجه نسبت به تغییرات آموزش پزشکى در کشور
5- هدایت و تشویق اعضاء هیات علمی جهت انجام طرح هایی در زمینه آموزش پزشکی
6- آگاه سازی و توانمندسازی اساتید در زمینه دانش پژوهی آموزشی
7- آشناسازی هیأت علمی با بندهای مرتبط با دانش پژوهی آموزشی در آئین نامه ارتقا
8- ارائه مشاوره به اعضای هیأت علمی در زمینه تدوین گزارش فرایند دانش پژوهی آموزشی
9- پیش بینی تسهیلات تشویقی برای صاحبان فرایند دانش پژوهی آموزشی
اولویت های فعالیتهای دانش پژوهی مرکزآموزش عالی علوم پزشکی وارستگان:
برنامه ریزی آموزشی
1- نیازسنجی آموزشی در زمینه آموزش پزشکی پاسخگو از اساتید ودانشجویان
2- نیازسنجی و تطبیق برنامه های آموزشی با نیازهای جامعه
3- هماهنگی، هم پوشانی و تعارضات بین رشته ای در دانشگاه
4- نیازهای مرکز برای ایجاد رشته های جدید
5- نیازهای حرفه ای وآموزشی دانشجویان در مقاطع مختلف
6- توانمندی دانش آموختگان در انجام وظایف حرفه ای پس از فراغت از تحصیل
7- مشکلات تحصیلی وآموزشی دانشجویان
مشاوره و راهنمایی تحصیلی
1- ارتقاء سطح مهارتهای ارتباطی بین استاد ودانشجو
2- ارتقاء سیستم استاد و مشاور
3- آموزش رهبری و مدیریت
4- استفاده مدیران گروه های آموزشی از شیوه های نوین مدیریت
5- راهکارهای ترویج و استفاده از مدیریت اثربخش در دانشگاه
تدریس
1- ارائه الگوههای یاددهی یادگیری اثربخش
2- راهکارهای ترویج آموزشی در عرصه های مختلف (جامعه، خانواده، …)
3- روش ها و راهکارهای بهبود کیفیت در آموزش پایه
4- شاخص های کیفیت آموزش الکترونیک در دانشگاه
5- مقایسه اثربخشی شیوه های گوناگون آموزش الکترونیکی
6- ارائه الگوی یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی
7- طراحی و آماده سازی بسته های آموزش الکترونیکی
8- راهکارهای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی