نام درس: آمار و روش پژوهش پیشرفته کد درس: 03
پیش نیاز: ندارد
تعداد واحد: (2 واحد نظری ـ 1 واحد علمی)
نوع واحد: نظری ـ علمی
هدف کلی درس: آشنایی دانشجویان با روشهای پیشرفته پژوهشی و آماری در تحقیقات بهداشتی و فراگیری تلفیق آن در طراحی و نوشتن طرحهای پژوهشی.
شرح درس: در این دانشجویان، روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمونهای آماری و روشهای پیشرفته ی پژوهشی را فرا گیرد تا بتوانند در آینده از ایـن دانـش در انجـام کارهـای پژوهشـی استفاده کنند.
رئوس مطالب
نظری (34 ساعت)
الف: روش پژوهش:
1- مر.ری بر آمار و روش پژوهش مقدماتی.
2- پژوهشهای گروهی تک نفره.
3- روشهای پژوهشی در تحقیقات مربوط به رشد (Developmental)
4- روشهای پژوهشی در همه گیرشناسی و وجود ریسک فاکتورها (عوامل خطر)
5-پژوهشهای بالینی، کار آزمایی بالینی و مداخلهای
6-طرحهای مختلف پژوهشهای تک نفره.
ب: آمار:
1- آشنایی با توزیعهای احتمال.
- دو جملهای، دو جملهای منفی، چند جملهای، پوآسن، نمایی و گاما.
2- مروری بر آنالیز رگرسیون ساده – مدل خطی (LM).
3- رگرسیون چند متغیره.
4- استراتژی انتخاب مدل.
5- مروری بر آنالیز واریانس و آزمون t.
6- آنالیز واریانس دو طرفه مدل خطی تعمیم یافته.
7- آنالیز کوواریانس.
8- آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات.
9- ریسک نسبی وOR .
10- آنالیز رگرسیون لجستیک (Logistic regression).
11- آنالیز رگرسیون شمارشی (لگاریتم خطی).
12- آنالیز زمان وقوع حادثه.
عملی (34 ساعت)
1- نوشتن یک طرح پژوهشی.
2- اجرای آزمایشی طرح در نمونه محدود (پایلوت).
3- ثبت وطبقه بندی اطلاعات.
4- تعیین آزمونهای آماری .
5- اجرای آزمونهای آماری.
6- تحلیل نتایج بررسی.
منابع اصلی درس:
1- Cozby, paul C (2003) Methobs in behavioral research.8 thed.Boston: Mc Grow Hill.
2- Corver. Robert H, (2000). Doing data analysis with Pacific Grove: Duxbury.
3- Berry, Donald A. (1996) Statostocal: Theory ana methobs, (2th ed). Belmont. Duxbury Press.
شیوه ارزیابی:ارزشیابی دانشجویان در اواسط و پایـان دوره بـه صـورت تشـریحـی برای حیطـه شناختی ، و بررسی طرح پژوهش نوشـته شدهی دانشجویان با اسـتفاده از چـک لیسـت بـرای حیطـه مهارتی انجام میشود.